torsdag den 15. marts 2018

Digital dannelse i EUD

Brugen af digitale medier kan skabe forvirring blandt eleverne, der kan have svært ved at skelne brugen af disse i henholdsvis sociale og faglige kontekster. En ukontrolleret tilgængelighed og brug af f.eks. mobiltelefoner kan resultere i distraktion i undervisningen og manglende nærvær blandt eleverne imellem.

På Kokke- og tjenerskolen, ZBC, Slagelse, forsøger man at støtte eleverne i at bruge deres digitale medier hensigtsmæssigt i deres skoledag. Dette har resulteret i anskaffelse af såkaldte mobilhoteller, hvor eleverne ved lektionens start placerer deres mobiltelefon i denne specielle holder. Først skabte denne forordning naturligvis protester, men det positive resultat viste sig hurtigt; eleverne fik pludselig fokus på det væsentlige, nemlig at kunne modtage og respondere på undervisning og de faglige opgaver. Der gik ikke mere end et par dage, før flere elever tilkendegav deres positive overraskelse: "Det virker faktisk, - jeg føler jeg får meget mere ud af timerne, når jeg ikke sidder og kigger på mobilen hele tiden".

Det skal for en god ordens skyld tilføjes, at mobiltelefonerne udleveres i pauserne. Her kaster eleverne sig straks over de sociale medier og får deres "sult" stillet inden næste lektion!
Den digitale dannelse ligger så i, at vi som fagpersoner formår at integrere de digitale muligheder således, at eleverne ikke fuldstændigt afstår i brug af mobiltelefoner, tablet osv. i undervisningssituationen, men at brugen af disse bliver målrettet faglige formål. Derfor er der på omtalte skole meget stor fokus på implementering af digitale undervisningsmaterialer og -former. Mobiltelefoner og tablets bliver udleveret til eleverne, når opgaver skal løses digitalt - og det skal de oftest!

Denne metode skal forhåbentligt "skole" eleverne i at bruge de digitale muligheder optimalt i den situation, de befinder sig i. Dvs. målrettet faglighed og fokusering i undervisningsstituationen og private/sociale aktiviteter i pauserne.

Den digitale dannelse vil udover struktureret brug af medier også betyde, at eleverne bevæger sig ud af andre stier end de sociale platforme, som de allerede kender så godt At turde begive sig ud ad veje i cyberspace, hvor de skal lære at forholde sig kristisk, analyserende og vurderende til den enorme mængde information, alle bliver bombarderet med.

Vi har som skole praktiseret denne metode i godt 6 måneder, og tilbagemeldinger fra elever og lærere har kun været positive.
Ønskescenariet vil være, at der efterhånden bliver udviklet en kultur og dannelse blandt eleverne, der gør, at vi slet ikke behøver denne form for kontrol.

1 kommentar:

  1. Sikke et dejligt eksempel. Den voksnes ansvar: at sætte rammerne og være tydelig i krav og forventinger . Og samtidig give den unge en støttende hånd i ryggen.

    SvarSlet