fredag den 16. marts 2018

Hmmm.... en anden vinkel på det digitale produkt til eksamen!?

... da jeg nu også underviser i almenfaget dansk, og fremstilling af ansøgninger og CVér er en obligatorisk målpind på grundforløbet, så kunne jeg se en idé i at skabe et digitalt undervisningsforløb i at producere videoansøgninger.

Mange af vores elever har udfordringer med at kommunikere skriftligt men har til gengæld en del erfaring med videooptagelser af sig selv til Facebook, Snapchat mm.

Endnu flere har svært ved at præsentere sig selv foran et publikum, og netop dette kan trænes og styrkes i grundforløbet ved mundtlige fremstillinger. Videoansøgningen kan evt. optages i et fysisk miljø, der afspejler den fagretning, som eleven søger elevplads i. En kommende kokkeelev kan således filme sig selv udføre et stykke praktisk arbejde i et skolekøkken og en tjenerelev i en restaurant.
Jeg vil til denne opgave benytte flipped classroom, mobiltelefoner, pc'ere,



  • Hvilke digitale teknologer vil kunne fremme motivationen til at fremstille en målrettet ansøgning? 
  • Hvilke af danskfagets målpinde opfyldes ved denne undervisningsform (multimodalitet)?
  • Hvilke teorier vil jeg bruge som understøtter mine didaktiske valg?


1) Hvilke teknologier 2.0 kunne indgå i undervisingen
2) I hvilket omfang vil de kunne motivere/understøtte eleverne?
3) Opleves/oplever eleverne mere motiverede efter ændring?


Key words:
Jeg vil vælge en opstartstituation i et værksted. Flipped classroom kan være et værktøj. Undervisningsdifferentiering. Udfolde et didaktisk forløb efter ændret undervisningspraksis.


Foreløbige teori - og didaktiske modeller:

Hiim og Hippe, realtionsmodellen

Klafki. dannelse og differentiering



Ingen kommentarer:

Send en kommentar