fredag den 23. marts 2018

Undervisningsdifferentiering i almenfaget dansk på GF.

At differentiere sin danskundervisning for en flok EUD grundforløbselever kan give nye vinkler på hvad og ikke mindst HVORDAN, der kan/skal læres...

Det er min fornemste opgave at få eleverne til lære så meget, som det er muligt for den enkelte. Samtidig har jeg erfaret, at det almene fag, som dansk nu er "glider nemmere ned", når eleverne opfatter materiale og indholdet som fagligt relevant ift. deres uddannelsesvalg.

I en GF-klasse er der typisk meget stor spredning på elevernes kompetencer og motivation. Der vil typisk både være elever med læsevanskeligheder (it-rygsæk) og EUX-elever med en helt anden forståelse og tilgang til faget.

Ved slutningen af GF-2 forløbet intensiveres praktikpladssøgningen. Der har været tradition for at inddrage dansktimerne til at skrive ansøgninger og CV, og dermed også få målpinde opfyldt for skriftlig kommunikation og fremstilling. Imidlertid er der vanligvis en del elever med manglende kompetencer/lyst til at udtrykke sig skriftligt, og her vil det give mulighed for at inddrage digitale hjælpemidler til at fremstille en ansøgning.

De elever, der er stærke i at udtrykke sig skriftligt kan fremstille en traditionel ansøgning - og måske supplere med en videoansøgning, og de elever, der har nemmere ved at udtrykke sig mundtligt kan optage en video, hvor de redegør for deres kvalifikationer, interesser og personlige forudsætninger.
Samtidig kan eleverne vælge at optage en frekvens i et værksted (køkken eller restaurant), hvor de har mulighed for at demonstrere deres færdigheder.

De forskellige tilgange til opgaven giver muligheden for at kunne differentiere undervisningen således, at der er fokus på hver elevs forudsætninger for at fuldføre opgaven på bedste vis og med hensyntagen til elevens faglige niveau og læringsstil.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar